BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

~~Welcome To My Paradise Blogger Private ~~

think on yourself...~~lalala..~~
~~( Control Yourself, Before You Control Other People )~~
~~
HIDUP + HAKIKAT = REDAH SAHAJA~~

keep running and running and....continue running
~~ ~~

~~ ..Alhamdulillah To Live This.. ~~
Powered By Blogger

Senarai Blog Saya

About Me d'Cipon NgokNgeks

Foto saya
Thai, Kelantan, PD N9, CiPON D'MaNe - mAnE, Malaysia
Aku budak baek, Hari-hari Aku baek.. huhuhhu.. ~~~~~~

Facebook Cipon

Cipon Ngokngeks Post..

Assignment 2 ( HARDWARE DAN SOFTWARE SERTA FUNGSINYA )


PERKAKASAN (HARDWARE)

Perkakasan (hardware) komputer merujuk kepada bahagian-bahagian yang membentuk komputer yang lengkap. Perkakasan komputer juga dikenali sebagai peranti (device). Antaranya ialah :

Tetikus (mause)





Jenis-jenis tetikus bebola berwayar.

Tetikus ialah peranti input ke computer yang berfungsi mengawal gerakan penunjuk atau kursor pada skrin paparan. Ia merupakan peranti kecil yang bergerak di atas permukaan keras dan rata.

Tetikus ini amat diperlukan terutamanya sekali apabila menggunakan sistem pengendalian tetingkap ( Window ) seperti Microsoft Windows, Linux dan lain-lain. Tetikus memudahkan seseorang pengguna untuk mengendalikan perisian animasi, grafik, dan atur cara penerbitan meja. Apabila tetikus digerakkan, penunjuk pada skrin paparan akan bergerak dalam arah yang sama dan ia akan berubah mengikut lokasi di mana tetikus tersebut berada.

Input tetikus juga biasanya digunakan untuk domain atur cara penggunaan yang khusus. Dalam grafik tiga dimensi interaktif, gerakan tetikus seringnya ditukar secara langsung menjadi perubahan orientasi kamera maya. Misalnya, dalam permainan genre penembak diri pertama, pemain biasanya menggunakan tetikus untuk mengawal arah yang dihadap oleh "kepala" pemain maya. Menggerakkan tetikus ke arah atas skrin akan menyebabkan pemain melihat ke atas dan mendedahkan pemandangan di atas kepala pemain.

Mouse”, nama tetikus dalam bahasa Inggeris, dicipta oleh Institut Penyelidikan Stanford dan berasal daripada persamaan model tetikus yang awal (yang memiliki kord pada bahagian belakang peranti yang kelihatan seolah-olah ekor) dengan tikus. Penerbitan perkataan “mouse” pertama yang diketahui adalah dalam terbitan “Computer-Aided Display Control” oleh William English pada tahun 1965.

Jenis-jenis tetikus :

Pada masa kini terdapat beberapa jenis tetikus yang dibahagikan kepada beberapa jenis berdasarkan ciri ciri fizikal dan keupayannya seperti :-

1)      Tetikus bebola dengan wayar.
2)      Tetikus bebola tanpa wayar.
3)      Tetikus optik dengan wayar.
4)      Tetikus optik tanpa wayar.

Setiap tetikus biasanya mempunyai 1 hingga 3 bebutang. Bagi tetikus yang mempunyai lebih daripada satu butang, perisian boleh memperuntukkan berbagai-bagai fungsi kepada setiap butang. Selalunya, butang primer (butang yang paling kiri untuk tatarajah tangan kanan) adalah untuk memilih item-item, dengan butang sekunder (yang paling kanan untuk tatarajah tangan kanan) untuk memunculkan menu tindakan alternatif bagi item tersebut. Misalnya, bagi pelantar yang mengandungi lebih daripada satu butang, pelayar Mozilla akan :

         i.            mengikut pautan sebagai balasan kepada klik butang primer;
       ii.            memunculkan menu konteks tindakan alternatif untuk pautan itu sebagai respons kepada klik butang sekundar; dan
      iii.            selalunya membuka halaman pautan di dalam tab atau tetingkap baharu sebagai respons kepada klik butang tertier (tengah).

Bagaimanapun fungsi tetikus asas masih sama dan biasanya boleh dibahagikan kepada empat aktiviti utama, iaitu :

a)      Klik atau klik tunggal – untuk membuat pilihan yang tertentu pada skrin papa
b)      Dwiklik – untuk membuka dokumen atau memulakan program.
c)      Klik kanan – untuk memaparkan senarai arah /program pada skrin komputer.
d)      Heret dan lepas – untuk proses pemindahan ikon/item pada skrin.
e)      Kebaikan dan kelemahan tetikus :

Kebaikan :

Tetikus memudahkan pengendalian perisian tetingkap. Pengguna tidak lagi perlu memudik menu yang berjela untuk melakukan pelbagai fungsi. Tetikus mudah dipelajari dan mempunyai fungsi yang piawaian.
Tetikus tahan lama dan memerlukan penyelenggaraan yang mudah. Hanya perlu di cuci secara berkala. Tetikus memerlukan liang sambungan yang piawai.

Kelemahan tetikus :

Tetikus memerlukan ruang yang rata dan luas untuk digunakan.
Penggunaan tetikus untuk waktu yang lama secara berpanjangan akan menimbulkan tekanan kepada pergelangan tangan.

Tetikus berbola perlu dibersihkan secara berkala untuk memastikan pergerakan yang lancar dan tidak tersekat-sekat.

Motherboard :










Ø  Kompenen paling utama
Ø  Diperbuat daripada papan litar bercetak (pcb)
Ø  Perumah kepada cpu dan cip cip sokongan lain
Ø  Terdapat banyak litar litar elektronik , perintang dan kapasitor
Ø  Terdapat soket CPU dan GPU
Ø  Terdapat soket RAM
Ø  Terdapat soket pelabuhan (port)

BIOS :










Singkatan dari “Basic Input Output System”. Dalam sistem x86, BIOS merujuk kepada kumpulan rutin perangkat lunak yang mampu melakukan banyak hal antara lain Inisialisasi (penyalaan) serta pengujian terhadap perangkat keras (dalam proses disebut dengan power on silf test), memuat dan menjalankan sistem operasi, mengatur beberapa konfigurasi dasar dalam komputer , membantu sistem operasi dan aplikasi dalam proses pengaturan perangkat keras dengan menggunakan BIOS Runtime services. BIOS juga menyediakan antar muka (interface) komunikasi tingkat rendah dan dapat mengendalikan banyak jenis perangkat keras (seperti keyboard). Kerana kedekatannya dengan perangkat keras, BIOS umunya dibuat dengan menggunakan bahasa perhimpunan (assembly) yang digunakan oleh mesin yang bersangkutan.

Joy Stick dan Games Paddle :











Alat ini biasa digunakan pada permainan (games) komputer. Joy Stick biasanya berbentuk tongkat, sedangkan games paddle biasanya berbentuk kotak atau persegi, diperbuat dari plastik dilengkapi dengan tombol-tombol yang akan mengatur gerak suatu objek dalam komputer.

Scanner :















Scanner adalah sebuah alat yang dapat berfungsi untuk “copy” atau menyalin gambar atau teks yang kemudian disimpan ke dalam memori komputer. Dari memori komputer selanjutnya, disimpan dalam hard disk ataupun “floppy disk”. Fungsi scanner ini mirip seperti mesin fotocopy, perbezaannya adalah mesin fotocopy hasilnya dapat dilihat pada kertas sedangkan scanner hasilnya dapat ditampilkan melalui monitor terlebih dahulu sehingga kita dapat melakukan perubahan atau modifikasi dan kemudian dapat disimpan kembali dalam bentuk “file text” ataupun folder gambar. Scanner yang biasa digunakan untuk melakukan scan lembar jawaban komputer adalah SCAN IR yang biasa digunakan untuk LJK (Lembar Jawapan Komputer) pada ulangan umum dan Ujian Nasional. Scan jenis ini terdiri dari lampu sensor yang disebut Optik, yang dapat mengenali jenis pensil 2B. Scanner yang beredar di pasaran adalah scanner untuk menyalin gambar atau gambar dan biasanya juga dilengkapi dengan  OCR (Optical Character Recognition) untuk menyalin objek dalam bentuk teks.

Mikrofon Dan Headphone :










Unit masukan ini berfungsi untuk merakam atau memasukkan suara yang akan disimpan dalam memori komputer atau untuk mendengarkan suara. Dengan mikropon, kita dapat merakam suara ataupun dapat berbicara dengan orang yang kita inginkan. Penggunaan mikropon ini tentunya memerlukan peringkat yang berfungsi untuk menerima input suara iaitu sound card dan speaker untuk mendengarkan suara.

Keyboard :










Keyboard merupakan unit input yang paling penting dalam suatu pengolahan data dengan komputer. Keyboard dapat berfungsi memasukkan huruf, angka, karakter khusus serta sebagai media bagi user (pengguna) untuk melakukan perintah-perintah lainnya yang diperlukan, seperti menyimpan “file” dan membuka “file”. Penciptaan keyboard komputer berasal dari model mesin ketik yang diciptakan dan dikeluarkan oleh Christopher Latham pada tahun 1868, Dan pada tahun 1887 dipasarkan oleh perusahan Remington. Keyboard yang digunakanan sekarang ini adalah jenis QWERTY, pada tahun 1973, keyboard ini diresmikan sebagai keyboard standard ISO (International Standar Organization). Jumlah tombol pada keyboard ini berjumlah 104 tuts. Keyboard sekarang yang kita kenal memiliki beberapa jenis port, yaitu port serial, ps2, usb dan wireless.

Display Card / Kad Paparan :









Di dalam sebuah komputer terdapat perlbagai kad Adapter.  Setiap kad adapter mempunyai fungsi-fungsi yang berlainan.  Misalnya kad Adapter Monochrome yang digunakan pada monitor monochrome.  Kad Adapter Color Graphic yang digunakan untuk mempamirkan grafik dan teks. 
   
Kad Adapter Enhanced Grafik (EGA) ini dicipta oleh IBM (International Business Machines) untuk mengatasi kritikal yang ditunjukkan kepada kad adapter Warna Grafik (Color Graphics Adapter - GCA) yang dikatakan masih kurang memuaskan dari segi kualiti paparannya.  Kad Adapter Video Grafik Array (VGA) boleh memaparkan sebanyak 256 warna serentak dan dengan paparan resolusi tinggi bagi teks.

Kad-kad ini disambungkan ke “motherboard” menggunakan slot-slot tambahan yang terdapat di “motherboard”.  Slot-slot ini juga dikenali sebagai Bus slot yang berfungsi sebagai alamat bagi “motherboard”.  Terdapat sembilan (9) lubang pada kabel penyambungnya.

 Jenis-jenis Display Card :

 Terdapat empat jenis “display card” seperti di bawah: 

           i.            Dual Mode Display       -       16 warna / 9 pin.
         ii.            Monochrome Display    -       1 warna / 9 pin.
        iii.            VGA Display                -     640x480 pixels / 15 pin.
       iv.            SVGA Display              -     1024x768 pixels / 15 pin.

CPU :











Di dalam sebutan English CPU bermaksud “Central Processing Unit” atau Unit Pemprosesan Pusat. Melalui maksud tersebut kita akan dapat gambaran maksud sebenar CPU iaitu pusat utama atau ‘ibu pejabat’ bagi sesebuah komputer untuk melaksanakan segala arahan computer. Kebanyakkan dari kita menyebut “processor”.
 
PERISIAN KOMPUTER ( SOFTWARE )

Perisian (software) menyediakan arahan kepada perkakasan untuk melaksanakan kerja komputer.Perisian komputer, atau hanya perisian, ialah koleksi program-program komputer dan data berkaitan yang menyediakan arahan-arahan memberitahu sebuah komputer apa yang perlu dibuat. Tempoh telah dicipta untuk membandingkan untuk perkakasan terma lama (bermaksud alatan fizikal). Berbeza dengan perkakasan, perisian tidak ketara, bermaksud ia "tidak boleh disentuh".

Perisian juga kadang-kadang digunakan dalam rasa yang lebih sempit, bermaksud perisian aplikasi sahaja. Kadang-kadang tempoh termasuk data yang tidak secara tradisi pernah dikaitkan dengan komputer-komputer, seperti filem, pita-pita dan rekod-rekod.

Contoh-contoh perisian komputer termasuk :

ü  Perisian aplikasi termasuk permohonan-permohonan pengguna akhir komputer-komputer seperti pemproses-pemproses perkataan atau permainan Video, dan perisian ERP untuk kumpulan-kumpulan pengguna-pengguna.
ü  Perisian tengah mengawal dan koordinat-koordinat sistem-sistem pengagihan.
ü  Bahasa-bahasa pemprograman mentakrifkan sintaksis dan sematics program-program komputer. Misalnya, banyak permohonan-permohonan perbankan matang menulis bahasa COBOL, pada asalnya palsu dalam 1959. Permohonan-permohonan lebih baru kerap ditulis dalam lebih bahasa-bahasa pemprograman moden.
ü  Perisian sistem termasuk sistem pengendalian, yang memerintah sumber-sumber pengkomputeran. Hari ini aplikasi yang besar berlari pada mesin-mesin jauh seperti Websites dianggap menjadi perisian sistem, kerana antara muka pengguna akhir amnya adalah melalui antara muka pengguna Graphical (GUI).
ü  Testware ialah perisian untuk pemeriksaan perkakasan atau satu pakej perisian.
ü  Perisian tegar ialah perisian tahap rendah biasanya disimpan pada alat-alat ingatan yang secara elektrik boleh atur cara. Perisian tegar adalah diberi namanya kerana ia diperlakukan seperti perkakasan dan lari ("dilakukan") oleh perisian lain memprogram.
ü  Shrinkware ialah nama lebih tua diberikan kepada pengguna membeli perisian, kerana ia sering dijual dalam reatail menyimpan dalam kotak shrinkwrapped.
ü  Pemandu-pemandu peranti bahagian-bahagian kawalan komputer-komputer seperti pemacu-pemacu cakera, pencetak-pencetak, CD memandu, atau layar-layar komputer.
ü  Alat-alat pengaturcaraan membantu menjalankan tugas-tugas pengkomputeran dalam sebarang kategori menyenaraikan di atas. Untuk pengaturcara-pengaturcara, ini mungkin alat-alat untuk penyahpepijatan, atau kejuruteraan songsang

CONTOH PERISIAN KOMPUTER :
 








































Kesimpulan :

Sumbangan perkakasan-perkakasan utama dan perisian sampingan yang terdapat pada komputer kepada bidang pendidikan sememangnya tidak boleh dinafikan. Semakin canggih perkakasan dan perisian ini maka semakin tinggi kualiti yang mampu disumbangkan kepada bidang pendidikan. Selain memberikan penjimatan dari segi masa dan tenaga, ianya turut memartabatkan bidang pendidikan itu sendiri sekiranya setiap perkakasan utama mampu dan perisian diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.